Interview: Topmodel Bette Franke

'IK VOEL ME OVERAL THUIS'
Ze is het gezicht van Hugo Boss' nieuwste geur en vindt Kate Moss 'ook maar eens mens'. Maar underneath it all is topmodel Bette Franke (19) een Hollands meisje dat ooit nog een theehuis wil runnen.


Hoe ben je in het vak gerold? ''Op mijn veertiende was ik met mijn moeder aan het winkelen in Amsterdam. Bij de H&M in de Kalverstraat werden we opeens achtervolgd door een vrouw. Dat bleek modellenscout Wilma Wakker te zijn. Of ik model wilde worden? Ik twijfelde eerst, mijn moeder niet. Die zei: 'Doen! Dan hoef je tenminste niet bij de Albert Heijn te werken.' ''

Samen met Jonathan Rhys Meyers doe je de campagne van Hugo Boss' nieuwste geur XY XX. Hoe is dat? ''Ik had een aantal films van hem gezien en vond het heel spannend. Maar hij bleek een normale jongen. Dat had ik ook met Kate Moss. Zij is altijd mijn grote voorbeeld geweest en toen stonden we ineens samen in een campagne voor haar lijn voor Topshop. Leuk hoor, daar niet van. Maar ze is ook gewoon een mens.''

Ben je wel eens bang dat het op een dag is afgelopen? ''Nee. Want er is nog zoveel dat ik zou willen doen. Vrijwilligerswerk in Afrika. Huizen en scholen bouwen. Ik zou geen zieke mensen kunnen verzorgen, maar wel mijn handen uit de mouwen steken.''

Je zit zo'n acht maanden in het buitenland. Waar woon je dan? ''Ik breng veel tijd door in hotels. Ik heb geen huis in het buitenland. Spannend hoor, New York, maar na verloop van tijd wil ik toch naar huis. Naar mijn moeder, naar mijn vriendje. Ik voel me wel overal thuis, dat heb ik geleerd van dit werk. Maar het zit er ook van nature in. Vroeger sliep ik ook overal zonder problemen.''

Wat is typisch Bette? ''Poeh, dat zou je aan Wilma moeten vragen. Ik ben vrolijk, lach veel en denk altijd dat het allemaal goed zal komen. Ik heb veel geluk gehad. Dat ik Wilma heb ontmoet, dat ik mijn havodiploma toch heb gehaald terwijl ik maar drie maanden in Nederland was. Ik zie mezelf als een zondagskind.''

Wat maakt je gelukkig? ''De zon en het strand. En familie en vrienden. Pas als ik die om me heen heb, ben ik echt gelukkig. Een tijdje houd ik het wel vol met bellen en mailen, maar dan moet ik ze weer zien. Mijn moeder komt vaak langs als ik in Europa aan het werk ben. Of ik haar op sleeptouw neem? Welnee. Ik ken de modesteden niet zo goed. Ik kom er alleen om te werken.''

Hoe belangrijk zijn vriendinnen voor je? ''Ik heb een clubje vriendinnen van de middelbare school. Ze vinden het wel eens moeilijk dat ik vaak weg ben, maar zijn ook blij voor me, denk ik. Als ik er ben, zijn ze blij. Ben ik er niet, dan begrijpen ze dat ook.''

Heb je vriendinnen uit het modelllenwereldje? ''Ja, maar dat zijn geen vriendinnen die thuis vriendinnen zijn. Ik trek wel veel op met Kim Noorda. We delen vaak een appartement als we voor shows in New York zitten. Dan eten we ook samen en zo, zodat we niet helemaal alleen zijn.''

Hoe combineer jij je agenda met je privéleven? ''Niet. Omdat ik vaak pas op het laatste moment weet waar ik voor welke klus zit, plan ik last-minute. Ik kan geen afspraak voor volgende week maken. Wel voor vandaag of morgen. Je moet geluk hebben dat een ander dan ook kan. En: je hebt vrienden nodig die dat begrijpen.''

Je hebt sinds twee jaar met Bob. Hoe heb je hem leren kennen? En wat maakt hem zo bijzonder? ''Ik heb hem ontmoet op een feestje bij Timboektoe in Wijk aan Zee. Dat is sowieso mijn favoriete hangout. Heerlijk om te dansen. Bob is niet alleen mijn vriendje maar ook mijn vriend. Hij is lief en begrijpt me.''


Hoe vinden zijn vrienden het dat hij met een topmodel is? ''Ik ben geaccepteerd in zijn vriendengroep. Ze vinden het geloof ik heel leuk wat ik doe. Bob gaat geregeld met vrienden op surftrips. Laatst waren ze op de Malediven en daar hing een enorme poster van mij. Dan krijg ik een foto waarop zij met ze'n allen met hun duim omhoog voor dat billboard staan.''

Hoe zou je je persoonlijke kledingstijl omschrijven? ''Die verschilt van dag tot dag. Ik draag net zo makkelijk jeans als een mooi jurkje. Ik heb denk ik nog niet helemaal mijn smaak ontdekt.''
Waar winkel jij? ''In Parijs. Tussen shows door. Mijn agent Wilma is er meestal ook en als voormalig stylist weet ze wat ze voor mij moet uitzoeken. Terwijl ik werk, winkelt zij. Die kleding haal ik dan later op.''
Ben jij een big spender? ''Ik koop niet veel, maar als ik iets aanschaf, is het iets goeds. Als ik een go see heb, vind ik ook niet dat ik in een spijkerbroek en T-shirt kan aankomen.''

Hoe zie je jouw toekomst na je modellencariere? ''Met een paar kinderen, een hond en een mooi huis ergens in het bos bij het strand. Ik ben nu aan het sparen en zou later wel een eigen banketwinkeltje willen. Een soort theehuis voor oude vrouwtjes. Met de lekkerste taartjes en gebakjes.''
Wat staat er nog op je verlanglijst? ''De cover van Vogue of zo. De Amerikaanse. De Italiaanse is ook goed, ik ben niet veeleisend. Maar de Amerikaanse zou geweldig zijn. Dat is toch wel het hoogst haalbare.''